Sterilisation kat

Sterilisation kat – sikker operation af din hunkat

Sterilisation kat – vi steriliserer din hunkat. Alternativet til katte p-pilller er en operation, hvor vi foretager sterilisation kat uden bivirkninger

Sterilisation kat er en neutralisering af kattens formeringsevne. Din dyrlæge fjerner ved en operation hunkattens æggestokke og livmoder. Det har til følge, at din kat ikke længere kommer i løbetid og selvfølgelig heller ikke længere kan få killinger. Ud over dette rent praktiske resultat forhindrer sterilisation kat også forskellige potentielle sygdomme i livmoder og æggestokke – bl.a. livmoderbetændelse, ligesom risikoen for katte-AIDS og katteleukæmi nedsættes betydeligt.

Hos din dyrlæge i Viby foretager vi denne sterilisation kat på en forsvarlig og professionel måde. Du kan trygt overlade operationen af din elskede kat til vores erfarne medarbejderstab. Almindeligvis er der nemlig ingen bivirkninger ved at sterilisere katte. Ulempen er naturligvis, at katten skal gennemgå en operation, hvor den er i fuld narkose. Det vil en ung, sund og rask kat dog normalt kunne tåle uden problemer. Desuden har steriliserede katte nemmere ved at tage på end ikke-steriliserede katte, men det kan dog reguleres gennem rigtig fodring.

Alternativet til sterilisation af din kat er at give din kat p-piller, og denne metode har naturligvis den fordel, at du kan stoppe behandlingen, hvis du ombestemmer dig og alligevel ønsker, at hunkatten skal have killinger. Du slipper samtidig for, at katten kommer i løbetid med tilhørende højlydte “herrebesøg” om natten. Der er dog mange bivirkninger ved at give katten p-pille, så som brystkræft, kræft i livmoder og æggestokke. Så vi anbefaler sterilisation af katten.

Afgørelsen er naturligvis din, men som din dyrlæge vil vi kunne rådgive dig på bedste vis, om du skal vælge p-piller eller sterilisation.