Vaccination af hunde

Vaccination af hundeVaccination af hunde

De fleste vælger at lade deres hund vaccinere. Hundevacciner beskytter hunden så den ikke så let smittes – eller får et mildere forløb af sygdommen sammenlignet med ikke-vaccinerede dyr. Hvorvidt hunden behøver en vaccination, afgøres ofte når hunden kommer til sit årlige helbredstjek hos dyrlægen. Mange sygeforsikringer, de fleste hunde-klubber og pensioner forlanger vaccination af hunde.

Der vaccineres i hovedregel med kernevaccinerne mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelse – der kan være livstruende sygdomme, og eventuelt kennelhoste og leptospirose. Rabies (hundegalskab) vaccineres der kun mod, hvis hunden skal med til udlandet.

Sidste nyt er, at vi kan vaccinere din hund mod Borreliose – en sygdom der overføres med skovflåter (også populært kaldet tæger). Læs mere om borreliavaccinationen.

Basis-vaccination med kernevacciner og evt. kennelhoste

Når hunden vaccineres første gang skal den “basis-vaccineres”. Det betyder, at hunden vaccineres 2 gange med ca. 1 måneds mellemrum. Hvalpe, der har fået råmælk (den første fede mælk lige efter fødslen) er beskyttet af de antistoffer moderen har givet videre. Disse antistoffer beskytter op til 12-14 uger – selv om hvalpene formentlig er mindre godt beskyttet i den sidste del af denne periode. Basisvaccinationen kan teoretisk påbegyndes fra 6 ugersalderen, men er hvalpenes mor er tilstrækkeligt vaccineret inden parringen, kan man fint vente med at vaccinere hvalpene til de er 10 uger.

De fleste hvalpe vaccineres i dag ved 8 og 12 ugers alderen, hvilket i virkeligheden ikke er optimalt, i forhold til mængden af antistoffer fra moderen og det faktum, at de fleste hvalpe kommer ud i deres nye hjem når de er 8 uger, hvilket er stressende for hvalpene og dermed undertrykkende for deres immunforsvar. Det bedste vil i virkeligheden være at vaccinere hvalpene 1. gang når de er mellem 9 og 12 uger – og 2. gang når de er mellem 14 og 16 uger.

Vaccinerne mod de forskellige sygdomme har forskellig varighed. Således beskyttes hunden kun op mod et år af kennelhoste- og leptospirose-vaccinerne. Kernevaccinerne, altså hundesyge- parvo- og leverbetændelses-vaccinerne er godkendt til at holde i 3 år, når dyret først har modtaget basisvaccinationerne. Nyeste undersøgelser viser dog at en del hunde vil være beskyttet meget længere end det – eventuelt livslangt. Den enkelte hunds aktuelle beskyttelsesstatus kan afgøres let med en blodprøve, hvor man tester for antistoffer.

Vi tilbyder denne tests her på klinikken, så vi kan afgøre om hunden reelt bør vaccineres med kernevaccinerne. Læs mere om testen og grundlaget for at tage den.

Man fortsætter ofte med vaccination af hunde mod kennelhoste og evt. leptospirose igennem hele hundens voksne liv, når der er behov for det – særligt seniorhunde får et svækket immunforsvar med alderen, hvilket gør dem mere følsomme og sårbare, hvis de pådrager sig en infektion.

Hvilket vaccinationsprogram den enkelte hund har brug for, afhænger af hvilket liv hunden lever. Den beslutning tager dyrlægen i dialog med ejeren.

Priser:
Basis-vaccination (med Kernevacciner og kennelhoste):
1. vaccination hos os med konsultation og sundhedsundersøgelse: 623 kr
2. vaccination hos os, efter ca. 1 måned: 386 kr
Test for antistoffer, uden sundhedsundersøgelse: 365 kr

Vaccinationer kan også gives til en reduceret pris, hvis hunden er her i anden forbindelse.