Vaccination af hunde

Vaccination af hundeVaccination af hunde

De fleste vælger at lade deres hund vaccinere. Hundevacciner beskytter hunden så den ikke så let smittes – eller får et mildere forløb af sygdommen sammenlignet med ikke-vaccinerede dyr. Hvorvidt hunden behøver en vaccination, afgøres ofte når hunden kommer til sit årlige helbredstjek hos dyrlægen. Mange sygeforsikringer, de fleste hunde-klubber og pensioner forlanger regelmæssig vaccination af hunde.

Alle hunde i Danmark bør være vaccineret med kernevaccinerne mod hundesyge, parvovirus, og smitsom leverbetændelse – der kan være livstruende sygdomme. Nogle hunde har behov for at blive vaccineret mod kennelhoste og leptospirose. Rabies (hundegalskab) vaccineres der kun mod, hvis hunden skal med til udlandet, da rabies ikke er en risiko i Danmark.

Basis-vaccination med kernevacciner og evt. kennelhoste

Når hunden vaccineres første gang skal den “basis-vaccineres”. Det betyder, at hunden vaccineres 2-3 gange med ca. 1 måneds mellemrum. Hvalpe, der har fået råmælk (den første fede mælk lige efter fødslen) er beskyttet af de antistoffer moderen har givet videre. Disse antistoffer beskytter op til 12-16 uger – selv om hvalpene formentlig er mindre godt beskyttet i den sidste del af denne periode. Basisvaccinationen kan teoretisk påbegyndes fra 6 ugers alderen. Men er hvalpenes mor er tilstrækkeligt vaccineret inden parringen, kan man fint vente med at vaccinere hvalpene.

De fleste hvalpe vaccineres i dag ved 8 og 12 ugers alderen, og sidste gang når de er fyldt 16 uger. Når hvalpen er blevet 16 uger, er vi nemlig helt sikre på, at vaccinen ikke neutraliseres af antistoffer fra moderen, og at hvalpen derefter er bedst muligt beskyttet. Man kan også vælge at foretage en vaccine-test (læs mere nedenfor) istedet for vaccinationen ved 16 uger, da mere end 80 % af hvalpene er tilstrækkeligt beskyttet efter 12 ugers-vaccinationen. Hermed undgåes unødvendig overvaccination.

Vaccine-test (Titer-test)

Vaccinerne mod de forskellige sygdomme har forskellig varighed. Således beskyttes hunden kun et års tid af kennelhoste- og leptospirose-vaccinerne. Kernevaccinerne, altså vaccinerne mod hundesyge- parvo- og smitsom leverbetændelse giver dokumenteret beskyttelse i minimum 3 år, når dyret først har modtaget basisvaccinationerne. Nyeste undersøgelser viser dog at de fleste hunde vil være beskyttet meget længere end 3 år – eventuelt livslangt. Derfor kan vaccination hvert 3. år med kernevacciner, vise sig at være “overvaccination”.  Den enkelte hunds aktuelle beskyttelsesstatus kan afgøres let med en blodprøve, hvor man tester for mængden af antistoffer for de pågældende 3 sygdomme. Er hunden beskyttet, bliver den ikke bedre beskyttet af at blive vaccineret igen. Vi anbefaler ikke overvaccination, da vi ved det kan have uforudsete bivirkninger at blive vaccineret.

Vi tilbyder denne test her på klinikken, så vi kan afgøre om hunden reelt bør vaccineres med kernevaccinerne. Læs mere om testen og grundlaget for at tage den.

Årligt sundhedstjek – og vaccination?

Man fortsætter ofte med at vaccinere mod kennelhoste og evt. leptospirose igennem hele hundens voksne liv. Vi hjælper gerne med at vurdere hvornår der er behov for det. Særligt seniorhunde får et svækket immunforsvar med alderen, hvilket gør dem mere følsomme og sårbare, hvis de pådrager sig en infektion.

Hvilket vaccinationsprogram den enkelte hund har brug for, afhænger af hvilket liv hunden lever. Den beslutning tager dyrlægen i dialog med ejeren.

Rabies-vaccination og kæledyrs-pas ved udenlandsrejse

Skal du rejse udenlands til Europa (eller til Bornholm med transit gennem Sverige) skal du sørge for at rabies-vaccination senest 21 dage før afrejse, samt at din hund har et gyldigt kæledyrspas. Ved rejse til såkaldte 3. lande bør du undersøge reglerne for det eller de lande du skal til eller igennem. Skal du med fly bør du undersøge om flyselskabet har særlige regler.

Vi udsteder kæledyrs-pas og hjælper med at få de rette vacciner givet. Husk at komme i god tid.