Kastration og sterilisation af katte

Kastration og sterilisation af katteKastration og sterilisation af katte

Vi anbefaler kastration og sterilisation af katte, fordi deres adfærd som kønsmodne dyr dårligt harmonerer med det liv, vi ønsker at leve sammen med katten.
Et liv som familiekat bliver således mindre frustrerende for katten og for os, når den ikke er i sine kønsdrifters vold. Samtidig mindskes risikoen for urinmarkeringer i hjemmet, uønskede killinger, og for at familiekatten smittes med de livstruende sygdomme, der florerer blandt vildkatte, idet en steriliseret eller kastreret kat slås mindre.

Vi anbefaler, kastration og sterilisation af katte når de er omkring 5-6 måneder, af hensyn til deres vækst og begyndende kønsmodning. Det kan dog sagtens gøres både tidligere og senere. Ring til os hvis du er i tvivl! Når din kat skal opereres på vores dyreklinik, ankommer den på tom mave om morgenen. Inden indlæggelsen bliver den undersøgt af dyrlægen, for at sikre at den virker sund og klar til at gennemgå operation. Katten forbliver indlagt til om eftermiddagen, hvor den atter er vågen efter narkosen. Vi sørger for, at din kat bliver opereret og får smertestillende behandling, og hvad vi ellers måtte have aftalt, at der skal ordnes.

Her på klinikken lukker vi hunkattens operationssår med “usynlige” sting. Det betyder, at katten ikke skal have krave på efterfølgende, og kan genoptage sit normale liv, så snart narkosen er helt ude af kroppen. Katten ikke skal af sted igen og have fjernet sting, da vi bruger tråd som opløser sig selv – specielt udvalgt for sin evne til at forsvinde ekstra hurtigt.
Når katten bliver udskrevet om eftermiddagen, får du en grundig gennemgang af, hvordan du skal passe katten og forholde dig i de kommende dage.

Vi anbefaler, at du “sætter navn” på din kat med en synlig øremærkning – eller
alternativt – en usynlig mikrochip, der også kan bruges som “nøgle” i kattelemmen.

Vaccination af katten i forbindelse med en sterilisation eller kastration koster ca. 360 kr.  Læs mere om vaccination af katten her!