Vaccination af katte

Vaccination af katteVaccination af katte

Mange vælger at lade deres katte vaccinere. Vaccinationen beskytter katten så den ikke så let smittes – eller får et mildere forløb af sygdommen sammenlignet med ikke-vaccinerede dyr. Der vaccineres i hovedregel mod kattesyge og katteinfluenza, evt. Chlamydia til killingerne (og enkelte steder også mod leukæmi-virus, der dog er kendt for at kan give alvorlige bivirkninger).

Alle katte kan i princippet smittes med de nævnte sygdomme – men det siger sig selv, at katte, der kun lever indendørs, er i mindre risiko end de katte, der færdes ude eller kommer i pension på udstillinger eller lignende.
Vil man beskytte sin kat bedst muligt – så vælger man at vaccinere den, når den kommer til sit første helbredstjek hos dyrlægen. Mange sygeforsikringer og katte-pensioner forlanger desuden, at katten vaccineres og kommer til et årligt sundhedseftersyn. Når katten vaccineres første gang skal den “basis-vaccineres”. Det betyder, at katten vaccineres 2 gange med ca. 1 måneds mellemrum. Killinger der har fået råmælk (den første fede mælk lige efter fødslen) er beskyttet af de antistoffer moderen har givet videre. Disse antistoffer beskytter i op til 16-20 uger – selvom killingen formentlig er mindre godt beskyttet i den sidste del af denne periode. Basisvaccinationen påbegyndes bedst fra 12-16 ugers-alderen.

Dyrlægen har overblikket over hvordan de enkelte vacciner beskytter og hjælper med at træffe de rigtige valg for alle katte der kommer hos os.

Om Vaccinerne:

Vaccinerne mod de forskellige infektioner har forskellig varighed. Således beskyttes katten cirka et år af Chlamydia- og leukæmi-vaccinerne. Katteinfluenzavaccinen giver god beskyttelse i 1 år – herefter falder beskyttelsen langsomt over de næste 2 år. Efter det 3. år  er katten altså kun er usikkert beskyttet. Kattesyge (panleukopeni) vaccinerne er godkendt til at holde i op til 3 år. Nyeste undersøgelser viser dog at mange katte er beskyttet meget længere mod denne sygdom, efter de indledende basisvaccinationer. Vi har vaccine-tests for kattesyge, der kan måle mængden af antistoffer i en blodprøve fra katten, så vi kan afgøre i det enkelte tilfælde om den har brug for at blive vaccineret.

Man fortsætter med at vaccinerer katten mod katteinfluenza igennem hele dens voksne liv, hvis der er behov for det. Særligt seniorkatte får et svækket immunforsvar med alderen, hvilket gør dem mere følsomme og sårbare, hvis de pådrager sig en infektion. Hvorvidt katten behøver vacciner afhænger af dens livsstil. Beslutningen tages af dyrlægen i dialog med ejeren, typisk i forbindelse med det årlige sundhedseftersyn.