Vaccination af katte

Vaccination af katteVaccination af katte

Mange vælger at lade deres katte vaccinere. Vaccination af katte beskytter katten så den ikke så let smittes – eller får et mildere forløb af sygdommen sammenlignet med ikke-vaccinerede dyr. Der vaccineres i hovedregel mod kattesyge, katteinfluenza, chlamydia og eventuelt leukæmi-virus.

Alle katte kan i princippet smittes med de nævnte sygdomme – men det siger sig selv, at katte, der alene lever indendørs, er i mindre risiko end de katte, der færdes ude.
Vil man beskytte sin kat bedst muligt – så vælger man at vaccinere den, når den kommer til sit første helbredstjek hos dyrlægen. Mange sygeforsikringer og katte-pensioner forlanger desuden, at katten vaccineres og kommer til et årligt sundhedseftersyn. Når katten vaccineres første gang skal den “basis-vaccineres”. Det betyder, at katten vaccineres 2 gange med ca. 1 måneds mellemrum. Killinger der har fået råmælk (den første fede mælk lige efter fødslen) er beskyttet af de antistoffer moderen har givet videre. Disse antistoffer beskytter i op til 16 uger – selvom killingen formentlig er mindre godt beskyttet i den sidste halvdel af denne periode. Basisvaccinationen kan altså påbegyndes fra 8-10 ugers-alderen.

Vaccinerne mod de forskellige infektioner har forskellig varighed. Således beskyttes katten kun op mod et år af Chlamydia- og leukæmi-vaccinerne. Katteinfluenza og kattesyge vaccinerne er godkendt til at holde i op til 3 år. Nyeste undersøgelser viser dog at mange katte er beskyttet meget længere, efter de indledende basisvaccinationer. Vi har tests for kattesyge, der kan måle mængden af antistoffer i en blodprøve fra katten, så vi kan afgøre i det enkelte tilfælde om den har brug for at blive vaccineret.

Man fortsætter med at vaccinerer katten mod katteinfluenza igennem hele dens voksne liv, hvis der er behov for det. Særligt seniorkatte får et svækket immunforsvar med alderen, hvilket gør dem mere følsomme og sårbare, hvis de pådrager sig en infektion. Hvorvidt katten behøver vacciner afhænger af dens livsstil. Beslutningen tages af dyrlægen i dialog med ejeren, typisk i forbindelse med det årlige sundhedseftersyn.

Priser:
Basis-vaccination (Kattesyge, katteinfluenza, evt. Chlamydia):
1. vaccination hos os, med konsultation og sundhedsundersøgelse: 656 kr
2. vaccination hos os, efter ca. 1 måned: 389 kr
Årlige vaccinationer med konsultation og sundhedsundersøgelse: 656 kr

Vaccinationer kan også gives til en reduceret pris, hvis katten er her i anden forbindelse.