Kastration af din hanhund

Kastration af din hanhund – løs adfærdsproblemer og forebyg sygdomme

Kastration af hund – Større livskvalitet for din hund. Reducer risikoen for alvorlige hundesygdomme og få en harmonisk hanhund med kastration af hund

Kastration af hund er en mulighed, hvis din hanhund ikke skal bruges til avl. Beslutning om kastration af hund tages normalt for at minimerer risikoen for adfærdsproblemer. Eksempler herpå er strejfen, urinering og problemer med tæver i løbetid. Desuden nedsættes eller fjernes riskoen for tilegnelse af alvorlige sygdomme. Det kan f.eks. være testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok.

Ved at vælge kastration af din hanhund vil dit kæledyr også lettere kunne fungere som familiehund, ligesom omgangen med andre hunde lettes. Som brugshund vil hanhunden også lettere kunne koncentrere sig om sine opgaver. Hos dyrlægen i Viby foretager vi sikker og smertefri kastration af hund til attraktivt lave priser.

Kemisk kastration er også en mulighed som vi anbefaler til den unge hund, da det virker som en midlertidig kastration.

Kastration af hund foregår ved, at dyrlægen ved en operation fjerner hundens hanhundens testikler. Det er naturligvis et drastisk indgreb, og du bør drøfte situationen med din dyrlæge inden beslutningen. Du vil ofte opleve en langt mere harmonisk og mere omgængelig hanhund, og du slipper for en række problemer, som normalt kan knytte sig til det at have en hanhund i familien.

Men det er ikke altid du kan forhindre sådanne situationer ved at vælge kastration af hund som din løsning på hundens adfærdsproblemer. En snak med dyrlægen er derfor at anbefale.