Den franske hjerte/lungeorm har indtaget hele Danmark

hjerte-lungeormGennem en årrække har denne parasit (Angiostrongylus vasorum) været et støt stigende problem for vores elskede hunde.

Ifølge både Universitetshospitalet for Familiedyr i Købehavn og et af de førende laboratorier, der modtager prøver til undersøgelse fra dyrlæger, er hjerte-lungeormen nu udbredt overalt i landet. Forekomsten er højest på store dele af Sjælland, hvor det er relativt almindeligt, at hunde smittes. I de øvrige landsdele er forekomsten mere sporadisk.

Hvordan smittes hundene?
Hunde smittes via snegle. Alle typer af snegle – små som store, nøgne som med hus, kan indeholde smitten. Teoretisk set kan hundene også smittes af slimen fra disse, men om det sker i praksis vides ikke. Sneglene optager smitten når de søger føde, fx på afføring fra smittede dyr, som hunde, ræve, ildere og mårhunde, der alle kan være smittebærer af den franske hjerteorm.

Hvor farlig er parasitten og hvilke tegn skal man se efter?
På grund af de alvorlige skader som den franske hjerteorm forårsager i vore hunde, er den potentiel dødbringende.

En del hunde går rundt med parasitten i længere tid uden, at ejeren bemærker det.

De klassiske tegn er træthed og hoste, men man skal være opmærksom på, at det blot er et af mange symptombilleder.

Kan hundene behandles og blive raske?
Ja, når parasitten opdages i tide kan langt de fleste hunde behandles og blive raske. Har hunden været inficeret i længere tid eller flere gange, kan de følgeskader som hjerteormen forårsager, genere hunden livslangt. Der er flere godkendte produkter til helbredelse for parasitten. Nogle produkter er også godkendt til forebyggelse af sygdommens udvikling. Denne forebyggende behandling ordineres af dyrlægen efter dennes vurdering af fordele og ulemper.

Hvad kan jeg gøre for at undgå at min hund smittes?
Det er svært at undgå, hvis du færdes i et område, hvor smitten er.  Man kan give sin hund en mundkurv på, hvis man vurderer, at det ikke er for stort et indgreb i hundens fornøjelser ved gå-turen. Lad ikke hunden ikke æde efterladt mad på turen, der typisk også vil være et trækplaster for snegle. Selvom det er sjovt for hunden at opspore og spise sin tørkost spredt ud på plænen derhjemme i haven – kan dette i værste fald vise sig at være en dødsfælde. Det foder som hunden ikke finder i dag – finder den måske efter et par dage, hvor foderet i mellemtiden har været madpakke for havens snegle!

Er min hund smittet?
Man kan ikke se parasitten med det blotte øje, og en undersøgelse af hunden afføring eller blod er den eneste måde, man kan finde ud af, om hunden er smittet. Tal med os om hvordan du udtager prøverne korrekt.

Vi undersøger også om din hund er smittet! Vi skal bruge 3 afføringsprøver fra hunden, opsamlet 3 dage i træk. Prøverne skal opbevares køligt (4-7 grader) indtil de indleveres på dyreklinikken. Undersøgelsen koster i omegnen af 375 kr.